SBK och miljön

Stafsnäs Båtklubbs hantering av miljörelaterade frågor

SBK:s regelverk beträffande miljöpåverkande verksamhet omfattar dels

  • Riktlinjer (fastställda 2016-06-14) och
  • Regler för hantering av båtar (ursprungligen fastställda 2016-09-27; senast reviderad 2022-02-15)

som finns i detta dokument och dels i

  • Avfallshanteringsplan (fastställd 2015-06-16 och senast reviderad 2023-10-17)

som redovisas i ett separat dokument jämte bilagor.

Bara TBT-fria båtar tillåtna inom SBK

Stafsnäs Båtklubb är en TBT-fri hamn. Samtliga båtar inom klubben är TBT-fria och ha tillåten båtbottenfärg. Befintliga medlemmar som byter båt och nya medlemmar som söker sig till klubben behöver intyga att båten är TBT-fri om den är tillverkad 1995 eller tidigare. Använd gärna Svenska Båtunionen intygsmall och skicka intyget till miljöansvarig (se ”Kontakt”). Läs mer om hanteringen av TBT.

Riktlinjer

För att skapa förutsättningar för en långsiktig och framgångsrik verksamhet måste hänsyn tas till SBK:s och båtlivets potentiella miljöpåverkan på mark, luft och vatten och åtgärder vidtas för att minimera denna belastning på miljön. Dessa åtgärder måste balanseras mot båtägarnas praktiska möjligheter att använda och underhålla sina båtar samt SBK:s möjligheter att använda och sköta hamnområdet.

SBK och dess medlemmar ska:

  • Sträva efter att så långt som möjligt minimera miljöpåverkan av vår verksamhet genom att agera på ett miljöriktigt sätt i vårt båtnyttjande, framför allt genom att följa de miljöregler och den avfallsplan som klubben tagit fram samt genom att följa gällande miljölagstiftning.
  • After bästa förmåga välja mest miljövänliga alternativ och produkter som rekommenderas respektive godkänts av myndigheter vid underhållsarbeten på den egna båten, vid båttransport (drivmedel) och vid omhändertagande av avfall.
  • Sprida informationen om klubbens miljöpolicy och miljöregler för att SBK:s ambitioner och mål avseende miljöförbättrande åtgärder ska få genomslag.
  • Verka för maximal sopsortering i en utsträckning som är miljömässigt motiverad.
  • SBK:s miljöriktlinjer ska granskas årligen av styrelsen och uppdateras vid behov.
  • Som medlem i SBK förbinder man sig att följa dessa riktlinjer samt tillhörande mer konkreta miljöregler. Underlåtenhet kan innebära förlust av båtplatsdispositionsrätt.
  • Medlemmarnas miljöansvar sträcker sig till att omfatta alla vattenområden där båtarna används och överallt där båtarna vårdas eller i övrigt hanteras.

Regler för hantering av båtar

SBK, vars syfte är att främja båtliv och båtsport, verkar för att begränsa miljöpåverkan så långt det är möjligt. Miljöreglerna har som mål att minska medlemmarnas miljöpåverkan vid båtutnyttjande och underhållsarbeten.

Respektive båtägare har själv det fulla ansvaret för all hantering av sin båt/sina båtar.

SBK:s roller beträffande hantering av båtarna är endast att tydliggöra båtägarnas ansvar, ställa lämpliga utrustningar och anläggningar till båtägarnas förfogande och vara en kontaktlänk mellan å ena sidan medlemmar/ båtägare och å andra sidan båtförbund och myndigheter.

SBK har miljöansvaret för de utrustningar och anläggningar SBK äger och driver.

Miljöreglerna ska följas av alla medlemmar i SBK och är en del av båtklubbens miljöpolicy. I texten nedan används begreppen biocidbåtbottenfärger och antifoulingfärger. Biocidfärger är den gängse benämningen på färger som på ett eller annat sätt innehåller ämnen som är giftiga för vattenlevande organismer. Dessa båtbottenfärger, som på kemisk eller biologisk väg förhindrar att havstulpaner, musslor och alger sätter sig fast på båtskrovet, räknas som bekämpningsmedel. I begreppet antifouling ingår även andra färger som förhindrar att vattenlevande organismer fäster på båtskrov.

Bottenfärger och båtbottentvättning –  regler som gäller inom Värmdö kommun 

Allmänna regler

  • Medlemmarna ska sträva efter att använda det mest miljövänliga alternativet, t.ex. miljöanpassade oljor, färger och drivmedel.
  • Målning med biocidbåtbottenfärger bör undvikas. På sikt kommer sannolikt sådan målning starkt begränsas eller helt förbjudas. SBK följer myndigheters beslut och avser inte att införa sådant förbud i förväg. Alternativ metod, som förespråkas av bland annat miljövårdande myndigheter, för att hålla båtbottnar fria från påväxt är att tvätta dem. Det kan ske på olika sätt, exempelvis i borsttvättar. För att eliminera problemen med havstulpaner rekommenderas tvättning kort efter det att havstulpanerna börjar fästa. Då är dessa mjuka och lätta att tvätta bort¹.
  • Om bottenmålning med biocidbåtbottenfärger trots allt sker ska färger som är godkända för de aktuella vattenområdena användas. Se Godkända båtbottenfärger för fritidsbåtar på ostkusten.
  • Tvättning och avspolning av båtbottnar som är målade med antifoulingbåtbottenfärger ska ske över spolplatta eller med annan därför avsedd anordning som är ansluten till uppsamlingstank. Uppsamlat vatten ska ledas till relevant reningsanläggning. Information om båttvätt finns på Båtmiljö.se. Hitta din närmaste borsttvätt eller spolplatta här.
  • För sanering av båtbottnar gäller Värmdö kommuns krav och Skrovmålets rekommendationer. Skrovmålet är ett samverkansprojekt mellan Transportstyrelsen, Naturvårdsverket, Havs- och vattenmyndligheten, Kemikalieinspektionen, Sveriges Geotekniska Institut, m.fl. myndigheter. Projektet redovisar följande lämpliga metoder för sanering av gammal bottenfärg:
    • Slipning
    • Torrskrapning
    • Blästring med sand eller kolsyra
    • Gelbehandling med skrapa
  • Dessa metoder kan användas inom klubbens område under förutsättning att:
    • Marken under båten täcks.
    • Vind- och regnskyddad miljö skapas runt båten.
    • Miljö med undertryck skapas vid blästring.
    • Personlig skyddsutrustning används.
    • Färgdamm, färgrester, blästermedia, gel och annat material som kommit i kontakt med färgrester och damm samlas upp och hanteras som farligt avfall.
    • Farligt avfall hanteras på rätt sätt och lämnas till godkänd avfallsmottagare.
    • Människor och djur i omgivningen skyddas.

Lathund för slipning

  1. Under båten läggs en heltäckande veckfri marktäckning av stryktålig plast, den ska helst ligga under vagga eller bockar.
  2. Båten täcks runtom med plast, från skrovsidan ner till marktäckningen, för att skapa en inneslutning. Plasten kan tejpas på skrovet en bit ovan vattenlinjen och fästas vid marktäckningen med tejp. Plasten kan också hållas ner mot marktäckningen med tyngder.
  3. Täckningen av marken och båten säkras mot nederbörd och vind. Täckningen kontrolleras under hela arbetets utförande.
  4. En dammsugare avsedd för dammklass H kopplas till maskinen. Dammsugarpåsen byts regelbundet eftersom full påse minskar filtrets upptag av partiklar markant.
  5. Den som utför arbetet har ett friskluftsmatat andningsskydd och dammtäta skyddskläder.
  6. Om arbetet inte kan färdigställas vid ett och samma tillfälle samlas vid arbetspassets slut allt färgdamm, färgrester och annat material som kommit i kontakt med färgrester upp och hanteras som farligt avfall direkt efter insamlingen.
  7. Efter avslutad slipning – innan skrovtäckningen tas ned och platsen exponeras för vind och regn – dammsugs mark- och sidotäckning noga så att inget synbart damm eller färgrester finns kvar.
  8. Täckmaterialet rullas ihop och hanteras som farligt avfall direkt efter avslutat arbete.
  9. Skyddskläder, dammsugarpåsar och filter hanteras som farligt avfall direkt efter avslutat arbete.
  10. Det farliga avfallet lämnas till en godkänd transportör eller godkänd mottagare av farligt avfall.
  • Spärrfärger rekommenderas inte.
  • Träbåtar har samma regler och rekommendationer som för plastbåtar gällande TBT och koppar, dock finns inga rekommendationer gällande blymönja
  • Glykol, spillolja och drivmedel får inte tömmas på marken eller i vattnet. Uppsamling måste ske och tömning ska göras på miljö-station.
  • Vid vinterförvaring av båten ska förebyggande åtgärder vidtas för att skydda marken från eventuella bränsle- och oljespill från motor och växelhus.
  • Undvik tomgångskörning och se till att serva motorn regelbundet vilket bidrar till att hålla nere bensinförbrukningen. Välj olja av högkvalitet.

¹ Via Båtunionen (www.båtmiljö.se) kan en varning erhållas beträffande när det är dags att tvätta bort de nya havstulpanerna. Anmäl dig till havstulpanvarningen  så får du ett sms eller mail direkt när varningen går ut!

Särskilda regler för medlemmar vars båtar vinterförvaras och/eller vars båtars bottnar rengörs inom SBK:s område.

  • Om båtens botten målats med en mjuk (blödande/polerande) antifoulingbåtbottenfärg får båtbotten överhuvudtaget inte avspolas eller tvättas inom klubbens område. Skrapning får göras under förutsättning att ovanstående allmänna regler följs.
  • Om båtens botten målats med en hård antifoulingbåtbottenfärg får båtbotten avspolas eller tvättas inom klubbens område endast under förutsättning att detta görs genom att klubbens särskilda utrustning – HullWasher – används. Slipning och skrapning får göras under förutsättning att ovanstående allmänna regler följs.
  • Efter sanering av gamla kemiskt/fysikaliskt verkande färgrester finns inga krav på hur tvättning ska ske, utöver att man alltid ska vara uppmärksam på spridning av mikroplaster. En fördel med detta alternativ är att båtar som står på land kan tvättas utan att tvättvattnet behöver renas.

Särskild regel för medlemmar vars båtar vinterförvaras inom SBK:s område.

SBK:s markområde ligger inom vattenskyddsområde. Enligt Värmdö kommun får båtarnas tankar inte innehåller mer än 50 liter drivmedel under vinterförvaringen. Vid spill eller läckage av mer än obetydlig omfattning skall händelsen omedelbart rapporteras till brandmyndigheten eller hälsovårdsnämnden.