Periodskiftet

Eftersom vi särskiljer mellan ”Sommarperiod” och ”Vinterperiod” måste vi ha regler för vad som gäller i skiftet mellan dessa perioder. Den gemensamma sjösättningen påbörjas oftast i slutet av april och första torrsättningen sker ofta i slutet av september, dvs inte exakt i skiftet mitten av oktober som månadsskiftet april/maj som vi har som gräns mellan perioderna.

Vill man utöka sommarperioden med att ha sin båt i sjön med några veckor till under hösten, eller några veckor tidigare under våren är det ok, men blir det mer än en månad behöver man boka plats under vinterperioden. Eftersom det då kan innebära krockar, dels eftersom vi har olika platser vintertid och sommartid av issjäl, samt att vissa hittills endast har plats under vinterperioden, har vi följande regler för skiftet mellan perioderna:

De med båt i sjön vinter har förtur under april. Enda undantaget är för de som sjösätter i den gemensamma sjösättningen i april, där måste deras plats vara ledig när de sjösätter. Om en medlem vill lägga i sin båt för sommarperioden redan i april, bör den därför först följa upp att sin tilldelade sommarplats inte längre är upptagen av någon under vinterperioden. Om så väljs annan ledig plats tillfälligt under april. Du kan dock inte förlänga vinterperioden in i maj.

Under hösten kan en med vinterplats lägga till strax före mitten av oktober om den som har platsen sommartid har dragit upp sin båt i den gemensamma torrsättningen. En som har sommarplats kan även här förlänga säsongen med några veckor, men måste då komma överens med den som har platsen vintertid from mitten av oktober vem som lägger sig tillfälligt på annan ledig plats.

Information om vilken plats man har vilken säsong finns i BAS under respektive medlem. Dessutom finns utskrivna kopior inne i klubbhuset där tilldelning av alla platser finns med för sommarperiod resp. vinterperiod. Dessutom finns listor uppsatta med vilka som är med på de gemensamma sjö- och torrsättningarna, inkl. datum. Datum för detta finns även på hemsidan. Listorna finns även i BAS.

Tillfälliga tilläggningar i sjön enligt ovan meddelas inte hamnchef eftersom det ändå syns vem ni är via båtdekalens medlemsnummer. Med hjälp av listor inne i klubbhuset ser du vem som har vilket medlemsnummer.