Välkommen till Stavsnäs Båtklubb!
På denna sida hittar du en översikt över vad som gäller för dig som medlem – oavsett om du är aktiv, stödjande eller kömedlem. För mer detaljerad information, se respektive undersida här på hemsidan.
Medlemskap och BAS
Vi använder Båtunionens Administrativa System (BAS) för att hantera medlemskap, båtar och båtplatser. All information som rör ditt medlemskap utgår från det som finns registrerat i BAS. Det är viktigt att du som medlem själv håller dina uppgifter uppdaterade i BAS. Se instruktionsfilmen på vår hemsida under fliken BAS.
Vi rekommenderar alla medlemmar att läsa klubbens stadgar och hamnförordning, som reglerar hur klubben fungerar och vad som gäller i hamnområdet. Som medlem (eller kömedlem) förväntas du känna till och följa dessa dokument.
Kontaktvägar
Har du frågor om ditt medlemskap, båtplats eller annat som rör klubben? I första hand hittar du svaren här på hemsidan – informationen uppdateras kontinuerligt. Använd gärna sökfunktionen innan du hör av dig.
Behöver du ändå kontakta oss, så gör det via e-post till den funktion som är mest relevant för din fråga. Adresser hittar du under fliken Kontakt.
Medlemskapstyper
Aktiv medlem
- Har båt i sjön sommartid (maj–mitten av oktober) och/eller i sjön/på land vintertid (mitten av oktober–april).
- Betalar medlemsavgift och årlig serviceavgift.
- Har nyttjanderätt till båtplats och kan delta i gemensam sjö-/torrsättning.
- Deltar i arbetsplikt och övervakning.
Stödjande medlem
- Betalar medlemsavgift men ingen serviceavgift.
- Har ingen nyttjanderätt till hamnen, men behåller sin plats i kön till framtida plats.
Se fliken Ansökan för mer information om hur du blir medlem.
Vinteruppläggning
- Vill du dra upp din båt på klubbens område vintertid kan du antingen delta i de gemensamma torr- och sjösättningsdagarna, eller hantera det på egen hand. Anmälan sker till hamnchefen.
- När du anmäler vinteruppläggning får du en tilldelad plats i BAS. Din anmälan gäller tills du själv begär en ändring.
- Om du drar upp båten själv blir du tilldelad ett område för fri placering.
Arbetsplikt och övervakning
Som aktiv medlem deltar du i klubbens arbete genom arbetsplikt och övervakning.
Arbetsplikt innebär att varje aktiv medlem bidrar med ett visst antal arbetstimmar per år. Det är en förutsättning för att vår båtklubb ska fungera och för att vi tillsammans ska kunna hålla nere kostnaderna. Arbetet kan vara allt från underhåll av bryggor och byggnader till vårstädning eller förbättringsprojekt. Alla – även styrelsemedlemmar – arbetar helt ideellt, som en del av sin arbetsplikt.
Vi försöker lösa saker själva i första hand, i stället för att köpa in tjänster. Det skapar gemenskap, delaktighet och en klubb att trivas i.
Övervakning innebär att varje aktiv medlem också bidrar till klubbens säkerhet – antingen genom att gå nattvakt eller genom att vara larmjour för kameraövervakningen. Utöver det finns även ett roterande uppdrag som jourhavande hamnfogde, som hanterar akuta situationer vid behov.
Telefonnummer till jourhavande hamnfogde hittar du under fliken Kontakt.
Mer information finns under flikarna Arbetsplikt och Övervakning.
Familj och delägarskap
Om en båt har flera delägare behöver endast en person vara medlem och stå som formellt ansvarig gentemot klubben. Övriga delägare kan med fördel registreras i BAS (vårt medlemsregister) under respektive medlemskonto. Skicka i så fall ett mejl till klubbens kontaktadress med namn och uppgifter på delägarna, så lägger vi in informationen i kommentarsfältet.
Detsamma gäller om du vill registrera din äkta make/maka, sambo eller barn. Det är särskilt bra om de kan hjälpa till med arbetsplikt eller övervakning. Observera dock att det fortfarande är endast den registrerade medlemmen som har den formella kontakten med klubben.
Klubben har som policy att endast föra dialog via mejl, och då endast med medlemmar – inte deras familj eller andra. Skälen till detta är:
- Medlemmen har undertecknat medlemsförbindelsen och förväntas ha koll på vad som gäller.
- Medlemmen får löpande information och uppdateringar.
- Det minskar arbetsbördan för de förtroendevalda.
Överlåtelse av medlemskap kan endast ske mellan äkta makar eller sambor. I dessa fall kan även bryggplatsen överföras.
Barn till en medlem kan överta bryggplats om de själva ansöker om medlemskap och betalar inträdesavgiften.
Informationsspridning
För att du som medlem ska hålla dig uppdaterad sprids information via flera kanaler:
- Hemsidan
Vår hemsida uppdateras kontinuerligt och är första platsen att leta på när du undrar något. Där finns information om klubben, medlemskap, hamnen, ansökan, kontaktvägar, klubbens kalendarium (t.ex. arbetsdagar och klubbaktiviteter) och mycket annat.
Om du tycker att något saknas – mejla klubbens kontaktadress och föreslå konkret vad som borde stå. - BAS
Medlemssystemet BAS innehåller bland annat protokoll från klubbmöten och medlemslistor. Det är också grunden för vilka mejlutskick du får, så se till att dina uppgifter är aktuella. - Mejlutskick
Information skickas via mejl till olika medlemskategorier beroende på vad som är registrerat i BAS – exempelvis till de med arbetsplikt eller båtplats. - Anslagstavlor i klubbhuset
Här finns aktuell information om båtplatser, medlemmar, sjö-/torrsättning och annat viktigt. - Facebook-gruppen
Ett medlemsforum för enkel dialog och informationsutbyte. Det är dock inte en officiell kanal – viktig information går alltid via hemsidan eller mejl.
De gemensamma sjösättningarna och torrsättningarna finns i klubbens kalendarium på hemsidan, i listor i BAS samt anslås i klubbhuset.
Aktiviteter i klubben
I början av varje år – senast i april – hålls årsmötet, där föregående års verksamhet avslutas, ekonomi och rapporter godkänns, nya förtroendevalda väljs och det nya båtåret formellt inleds.
Vid behov kan även extra klubbmöten kallas in under året.
Utöver möten ordnar klubben gemensamma arbetsdagar, sjösättning och torrsättning. Information om alla aktiviteter finns i klubbens kalendarium på hemsidan.
Avgifter
- Medlemsavgift, serviceavgift och avgifter för sommarperioden (maj till mitten av oktober) ska betalas senast 1 april.
- Avgifter för vinterperioden (mitten av oktober till april) ska betalas senast 1 oktober.
Fakturor skickas ut cirka en månad i förväg, baserat på dina registrerade uppgifter i BAS. Du ansvarar själv för att dina uppgifter där är korrekta. E-faktura erbjuds och är kopplad till dig som medlem.
För att undvika onödigt merarbete för våra ideella funktionärer, vänligen se till att betala avgifterna i tid.
Enligt stadgarna kan utebliven betalning, trots påminnelse, leda till avregistrering och förlust av båtplats.
Se fliken ”Avgifter” för aktuella belopp.
Hamnen
Stavsnäs Båtklubb har 127 båtplatser i sjön under sommarperioden och ett 90-tal platser på land under vinterperioden.
Året är uppdelat i två huvudsakliga perioder:
- Sommarperiod: maj till mitten av oktober
- Vinterperiod: mitten av oktober till april
Vi har en viss flexibilitet vid övergången mellan perioderna – se mer under ”Periodskiftet” under fliken ”Hamnen” för detaljer kring detta.
Alla tilldelade båtplatser, parkeringstillstånd och tillstånd för båtvagnar är registrerade i BAS för varje aktiv medlem. Du hittar alltså din egen information där.
Lås och tillträde
- Medlemmar med båtplats (aktiva medlemmar) tilldelas en eller två klubbnycklar mot deposition.
- Extra nyckel beställs via e-post till hamnchef.
- Grindarna till klubbområdet ska alltid vara stängda – även vid korta ärenden.
Använd nyckelvredet för att låsa, och dra igen grinden ordentligt efter dig.
Öppna grindar lockar ofta in obehöriga – både gående och bilburna – vilket skapar problem med tillträde, otillåten tilläggning och bristande säkerhet. Det händer att personer tar sig in när grinden står öppen, men blir inlåsta eftersom de saknar nyckel för att ta sig ut. Även obehörig tilläggning vid bryggorna förekommer, något som minskar avsevärt om grinden hålls låst.
Båtägarfrågor
Som båtägande medlem har du flera viktiga skyldigheter – de flesta framgår av hamnförordningen. Nedan följer en översikt av några av de viktigaste reglerna och rutinerna.
Försäkring
Alla båtar som ligger inom klubbens område ska vara försäkrade för skador mot tredje part. Som båtägare ska du kunna uppvisa giltigt försäkringsbevis. Försäkringsnummer och bolag ska finnas registrerat i BAS för varje båt du har registrerad på din båtplats. All hantering av båten i samband med upptagning och sjösättning sker på båtägarens egen risk.
Delägarskap
Om flera personer äger en båt tillsammans räcker det att en av dem är medlem i klubben, förutsatt att den medlemmen också står som försäkringstagare för båten.
Tillsyn
Under vinterperioden är det särskilt viktigt att regelbundet kontrollera täckningen av din båt. Om du ser att en båtgrannes presenning eller täckställning har skadats, kontakta ägaren direkt – gärna via telefon eller klubbens Facebookgrupp.
Samma gäller under sommarperioden för båtarna i sjön. I klubbhuset finns en platsförteckning där du kan se vem som har vilken båtplats. Kontakta båtägaren direkt i första hand, och undvik att gå via klubbens förtroendevalda i dessa ärenden.
Tilldelning av plats
Styrelsen strävar efter att medlemmar i största möjliga mån ska kunna behålla sin tidigare plats, både i sjön och på land.
Nyttjande av bryggplats
Som medlem har du endast rätt att själv nyttja din tilldelade bryggplats. Det är inte tillåtet att hyra ut platsen, men du får tillfälligt låna ut den – för någon enstaka dag – om du själv inte använder den. Se då till att den tillfälliga båten har en tydlig namnlapp ombord.
Alla båtar vid bryggorna ska:
- vara registrerade i BAS
- ha aktuell SBK-dekal fäst under fören
Om du inte använder din plats under en längre period (t.ex. mer än en månad under sommarperioden) ska du meddela hamnchefen via mejl.
Eftersom vi har en sommar- och vinterperiod med viss överlapp i övergången, hänvisar vi till fliken ”Hamnen” och vidare till ”Periodskiftet” för mer information om vad som gäller när.
Båten ska vara sjömansmässigt förtöjd enligt försäkringsbolagens normer. Det är alltid båtägaren som ansvarar för säker förtöjning.
Nyttjande av parkeringsplats
Medlemmar som har båt i sjön kan tilldelas parkeringstillstånd för aktuell period. Parkering sker enligt skyltning på plats.
För att få ett tillstånd måste:
- parkeringen vara registrerad i BAS
- hamnchefen kontaktas vid ansökan
Vissa medlemmar har två tillstånd – under sommaren finns en kö för detta. Kontakta hamnchefen om du vill ställa dig i kö.
Om du parkerar utan giltigt eller fullt synligt parkeringstillstånd (gällande medlemsnummer, namn, år och period) måste du, enligt klubbmötets beslut, betala en dygnsavgift. QR-koder för betalning finns i hamnen, klubbhuset och på hemsidan. Nattvakter kommer sätta betalningslappar på fordon som saknar synligt giltigt tillstånd.
Observera: Du kan få en lapp även om du redan har betalat dygnsavgiften – det regleras i efterhand och du behöver inte betala dubbelt.
Mer information finns i dokumentet ”Parkering …” i BAS samt under fliken ”Avgifter”.
Båtvagnstrailer
Under sommarperioden får båtvagnstrailers ställas upp:
- på ”hyllan” ovanför tegelhuset
- på parkeringen mot hyllan till (se hamnguide)
Även dessa ska:
- registreras i BAS
- ha SBK-dekal (fästs på dragstången)
Mejla hamnchefen för att ansöka om tillstånd för att ha kvar din båtvagnstrailer. När avgiften är betald får du en dekal som ska fästas på trailern. Båtvagnar utan dekal betraktas som olovligt parkerade enligt hamnförordningen.
Du får ha en båtvagnstrailer på marken per vinteruppställd båt, men kan ha ytterligare en ovanpå. Du betalar bara för den som står på marken, och endast den ska ha dekal.
Tidpunkt för sjösättning
Båtar som vinterförvaras på klubbens område ska vara sjösatta senast i maj. Kontakta hamnchefen om du får problem med detta.
TBT-fri båt
Om din båt är från 1995 eller äldre måste du intyga att den är TBT-fri innan den tas in på området. Det är alltså inte tillåtet att först ta upp båten och därefter lämna intyget.Mer information finns på sidan ”Hantering av TBT”. Intyget skickas till miljöansvarig (se ”Kontakt”).
Båtdekaler, parkeringstillstånd och båtvagnsdekal
Dekaler och tillstånd för sommar- och vinterperioden delas ut enligt följande:
- För sommarperioden sker utdelning runt första söndagen i april.
- För vinterperioden sker utdelning runt månadsskiftet september/oktober.
Utdelningen sker i klubbhusets nattvaktsrum baserat på vad som är registrerat och betalt i BAS. Separat information skickas ut när utdelningen är klar.
För att säkerställa att du får dina dekaler och tillstånd i tid, kontrollera att dina uppgifter är korrekta i BAS:
- Senast i februari för sommarperioden
- Senast i juli för vinterperioden
Alla båtar, bilar och trailers som finns hos SBK måste ha dekal och vara registrerade i BAS.
Observera att du får ha max en båtvagnstrailer på marken under sommarsäsongen per båt som du har uppställd på området under vintern. Du kan dock ha ytterligare en båtvagnstrailer ovanpå den på marken. Avgiften gäller endast för trailern på marken, och endast den måste ha dekal.
Vid behov av hjälp med registrering, mejla hamnchef.
