Medlemsguide

Information till medlemmar

Vår båtklubb bygger på stadgar som reglerar medlemskapet och den formella föreningsverksamheten. Utöver dessa har vi en hamnförordning som anger regler för området – vad som får användas, när och hur. Som medlem, eller blivande medlem (kömedlem), förväntas du känna till innehållet i både stadgarna och hamnförordningen.

Vi hanterar medlemskap, båtar och båtplatser via BAS (Båtunionens administrativa IT-system). All information som rör ditt medlemskap utgår från det som finns registrerat i BAS. Du kan själv logga in för att uppdatera vissa uppgifter – se instruktionsfilmen på vår hemsida under fliken BAS.

Har du frågor som rör personliga uppgifter, aviseringar eller annat allmänt? Mejla SBK.
Behöver du hjälp med något i hamnområdet, exempelvis båtplats, båt, parkering eller nycklar? Mejla hamnchefen.

Denna guide ger en kort sammanfattning av vad som gäller för dig som medlem. För mer information, se övriga flikar på hemsidan.

Medlemskap

I Stafsnäs Båtklubb kan du vara antingen stödjande eller aktiv medlem. Alla medlemmar betalar samma årsavgift (medlemsavgiften), medan aktiva medlemmar även betalar en årlig serviceavgift. Se fliken ”Avgifter” för aktuella kostnader.

För att bli medlem anmäler du dig till vår kö. Mer information om ansökan och vilka medlemmar vi söker finns under fliken ”Ansökan”.

Medlemmarnas ansvar för service och underhåll

I Stafsnäs Båtklubb sköter vi själva service och underhåll av hamnen. Det innebär att medlemmarna aktivt deltar i att lösa uppgifter och hjälpa varandra vid behov, inom ramarna för klubbens regler. Till skillnad från en kommersiell marina finns det ingen extern förvaltning eller servicepersonal – vi driver klubben tillsammans. Styrelsen ansvarar för att upprätthålla och följa upp regler samt förvalta och utveckla klubbens verksamhet.

Stödjande och aktiva medlemmar

  • Stödjande medlem har ingen nyttjanderätt till hamnen men behåller sin plats i kön för en framtida båtplats.
  • Aktiv medlem har båt i sjön under sommarperioden (maj till mitten av oktober) och/eller i sjön eller på land under vinterperioden (mitten av oktober till april). Medlemmen anmäler sin användning till hamnchefen, som registrerar uppgifterna i BAS.
  • Vill du dra upp din båt på klubbens område vintertid kan du delta i de gemensamma torr- och sjösättningsdagarna eller hantera det på egen hand. Anmälan sker till hamnchefen.
  • När du anmäler vinteruppläggning får du en tilldelad plats i BAS. Din anmälan gäller tills du själv begär en ändring.
  • Drar du upp båten själv blir du tilldelad ett område för fri placering.

Arbetsplikt och övervakning

Som aktiv medlem deltar du i klubbens arbete genom arbetsplikt och övervakning:

  • Arbetsplikt är ett minimum av arbete varje aktiv medlem bidrar med för att skapa en båtklubb som alla trivs med, och det arbetet behövs för att underhålla och förbättra vår klubb. Vi försöker helt enkelt göra jobbet själva för att slippa köpa in tjänster, och därmed kan hålla avgifterna låga. Alla, inkl. styrelse, som räknas som en arbetsplikt, jobbar helt ideellt. Vi tar tag i saker och ting som behöver göras istället för att be andra.
  • Övervakning innebär att alla aktiva medlemmar hjälps åt med att övervaka vår båtklubb. Det gör man antingen genom att gå nattvakt, ha larmjour för vårt kameraövervakningssystem eller vara jourhavande hamnfogde. Den senare hanterar akuta/allvarliga situationer som ibland tyvärr uppstår, telefonnumret hittar du under ”Kontakt”.

Se flikarna ”Arbetsplikt” och ”Övervakning” för mer information.

Medlemskap och familj

  • Om en båt har flera delägare räcker det att en är medlem och formellt ansvarig. Övriga kan med fördel registreras i BAS under respektive medlem (i ett kommentarsfält) genom att medlemmen mejlar info om vilka till klubbens kontaktadress SBK.
  • Detsamma gäller om en medlem vill registrera äkta make/maka, sambo och/eller barn. Att registrera familjen är bra för att de ska kunna hjälpa till med arbetsplikten och övervakningen. Observera att det fortfarande endast är medlemmen som har den officiella kontakten med klubbens förtroendevalda. Klubben har som policy att endast ha dialog via mejl och då endast med medlemmarna, ej deras familj eller dylikt. Skälen till det senare är att medlemmen har skrivit på medlemsförbindelsen, därmed den som har koll på vad som gäller och den som ständigt får information om uppdateringar, samt för att minimera jobbet för de förtroendevalda.
  • Medlemskap kan endast överlåtas mellan äkta makar eller sambos. Bryggplats förs då över. Barn till en medlem kan överta bryggplats för sommartid om de ansöker om medlemskap och betalar inträdesavgiften.

Informationsspridning

För att du ska hålla dig uppdaterad sprids information via:

  • Hemsidan: innehåller aktuell information från klubben och uppdateras kontinuerligt för att ni ska slippa att mejla och fråga. Mejla sbk om något saknas, och skriv då ett konkret förslag vad som bör stå. Där finns information om klubben, för medlemmar, om hamnen, hur man ansöker, kontaktinformation, klubbens kalendarium med info ex arbetsdagar och klubbaktiviteter och mycket annan bra information.
  • BAS: Protokoll från klubbmöten samt medlemslistor.
  • Mejlutskick: Till specifika medlemskategorier beroende på registrering i BAS.
  • Anslagstavlor: Information om medlemmar, båtplatser och annan viktig info finns i klubbhuset.
  • Facebook-gruppen: Ett medlemsforum för dialog och informationsutbyte, men inte en officiell kanal. Syftet med den är att främja enkel dialog och informationsspridning mellan medlemmar.

De gemensamma torrsättningarna och sjösättningarna finns i kalendariet på hemsidan, listor finns i BAS samt sätts upp på anslagstavlan.

Aktiviteter i klubben

I början av året, senast i april, har vi årsmötet där vi avslutar föregående årets verksamhet, väljer nya förtroendevalda och inviger nya båtåret. Vid behov kan det kallas till extra klubbmöte.

Avgifter

  • Medlemsavgift, serviceavgift och avgifter för sommarperiod (maj till mitten av oktober) betalas senast 1 mars.
  • Avgifter för vinterperiod (mitten av oktober till april) betalas senast 1 september.
  • Fakturor skickas en månad i förväg och baseras på uppgifterna i BAS.
  • Vänligen säkerställ att betalningen görs i tid för att undvika merjobb för de ideella klubbmedlemmar som annars behöver skicka påminnelser. E-faktura erbjuds och är kopplad till medlemmen.
  • I enlighet med stadgarna kan obetald avgift trots påminnelse leda till avregistrering och förlust av båtplats.

Se fliken ”Avgifter” för aktuella avgifter.

Hamnen

Vi har 127 båtplatser i sjön, och 90-talet båtplatser på land under vinterperioden. Som anges ovan delar vi upp året mellan vinterperiod och sommarperiod, där vi har viss flexibilitet i skarven mellan dessa (se fliken ”Periodskiftet under ”Hamnen”. Vad varje aktiv medlem har för plats och tillhörande parkerings- som båtvagnsparkeringstillstånd finns registrerat i BAS.

Se mer information under fliken ”Hamnen”

Lås

Medlemmar som har båtplats, dvs är aktiva tilldelas en eller max två klubbnycklar med deposition. Extranyckel beställs av hamnchef via mejl.

Allmänt gäller att grindarna till klubben alltid hålls stängda. Stäng den även när du bara ska ett kort ärende till båten eller liknande. Dra alltid igen grinden efter dig och använd nyckelvredet. Det händer relativt ofta att personer passar på att köra, eller gå in på området om grinden är öppen. Sen kommer de inte ut. Även obehörig tilläggning vid bryggorna förekommer, vilket kraftigt försvåras om grinden är låst.

Båtägarfrågor

Det finns flera viktiga frågor som gäller de båtägare som är medlemmar i klubben. Det mesta finns i hamnförordningen. Nedan finner ni ett antal av dessa frågor.

Försäkring
Alla båtar som ligger inom klubbens område ska vara försäkrade för skador mot tredje part. Som båtägare ska du kunna uppvisa giltigt försäkringsbevis. Försäkringsnummer och bolag ska finnas registrerat i BAS för varje båt du har registrerad på din båtplats. All hantering av båten i samband med upptagning och sjösättning sker på båtägarens egen risk.

Delägarskap
Ibland finns det fler än en ägare till båten. Det räcker med att en av ägarna är medlem och att denne står på försäkringen för båten.

Tillsyn
Titta till täckningen av din båt då och då under framförallt vintern. Ser du att båtgrannens täckning har tagit skada så slå ägaren en signal eller informera via FB-gruppen. Detsamma gäller sommartid med båtarna i sjön. Du kan se på listan i klubbhuset vem som har båten på respektive plats, kontakta då ägaren direkt. Undvik att gå omvägen via klubbens förtroendevalda för sådant.

Tilldelning av plats
Styrelsen försöker i största möjliga mån verka för att medlemmarna kan behålla förra årets plats. Det gäller i sjön som på land

Nyttjande av bryggplats
Som medlem har du endast rätt att själv nyttja bryggplatsen och får alltså inte hyra ut den. Men du kan låna ut din plats någon dag, se då till att den båten har en namnlapp på sig. Dina båtar som ligger vid bryggan måste vara registrerade i BAS och ha årets SBK-dekal på sig under fören. En dekal som delas ut för de båtar som just är registrerade i BAS. Om du av ngn anledning inte utnyttjar din plats på mer än en månad under sommarperiod bör du mejla hamnchef om detta.

Eftersom vi har en sommarperiod och en vinterperiod och det är svårt med en exakt gräns däremellan, har vi försökt beskriva vad som gäller där. Se fliken ”Hamnen” och vidare under ”Periodskiftet” för mer information.

Båten ska vara sjömansmässigt förtöjd och i enlighet med försäkringsbolagens anvisningar och normer. Samtliga båtar som finns inom klubbens område ska ha klubbens båtdekal fäst under fören.

Nyttjande av parkeringsplats
Som medlem med båt i sjön kan du även tilldelas parkeringstillstånd för respektive period. Parkering sker enligt hänvisning på plats. För att få ett parkeringsbevis måste du ha parkering registrerat i BAS. Anmäl till hamnchef. Vissa har två tillstånd idag, vilket vi numera har kö för under sommaren, mejla hamnchef om du vill ställa dig i kö för sådant. 

Om du inte har giltigt parkeringstillstånd (rätt år och period) synligt när du parkerar inom sbk-området måste du enligt beslut på höstmötet betala en avgift per dygn. Det finns QR-koder för detta att använda, dels i hamnen, dels i klubbhuset och dels på hemsidan. Nattvakterna kommer sätta upp en betalningslapp om du saknar giltigt parkeringstillstånd. Observera att det kommer förekomma viss eftersläpning, dvs om du betalt kan du få en lapp ändå. Detta kommer regleras i efterhand, dvs du behöver inte betala en gång till. Se dokumentet ”Parkering …” i BAS för mer information, samt fliken ”Avgifter” för aktuell dygnsavgift.

Båtvagnstrailer kan ställas upp sommartid på ”hyllan”. Dessa måste likväl ha en SBK-dekal som fästs på halsen. Även dessa måste alltså vara registrerade i BAS, mejla hamnchef.

Tidpunkt för sjösättning
Du som har båt uppställd på klubbens område under vinterperioden ska sjösätta senast i maj. Mejla hamnchef om du får problem med detta. 

TBT-fri båt
För att få ha båt som är från 1995 eller äldre på SBK-området, måste ägaren först intyga att båten är TBT-fri. Det är alltså inte ok att ligga i hamnen, dra upp båten och sen intyga. Du finner mer information om detta på sidan Hantering av TBT. Intyg skickas till miljöansvarig (se ”Kontakt”).

Båtdekaler, parkeringstillstånd och båtvagnsdekal
Båtdekaler, parkeringstillstånd sommarperiod och båttrailertillstånd delas ut runt första söndagen i april för sommarperioden och runt månadsskiftet september/oktober för vinterperioden. Dessa läggs i klubbhusets nattvaktsrum utifrån vad som är registrerat i BAS och betalt för. Separat information går ut när så skett. Säkra därför senast i februari att du har underlaget rätt i BAS för sommarperioden och senast i juli för vinterperioden. Alla båtar/bilar/trailers du lägger till hos SBK måste ha dekal och därmed finnas med i BAS. Du får max ha en båtvagntrailer under sommarsäsong på marken per båt du under vintersäsongen har uppställd på området, men kan ha en till ovanpå. Du betalar då bara för den som står på marken och endast den måste ha dekal. Mejla hamnchef vid behov om hjälp gällande registrering.