Information till medlemmar
I grunden finns båtklubbens stadgar som reglerar medlemskap och den formellt föreningstekniska verksamheten. Till den har vi hamnförordningen som sätter regler för området och vad som kan nyttjas, när och hur. Alla medlemmar, samt de som söker medlemskap förväntas ha koll på innehållet i stadgarna samt hamnförordningen. Vi använder BAS (Båtunionens administrativa IT-system) för att registrera våra medlemmar, tillhörande båtar, båtplatser osv. Allt sker baserat på den information som finns i BAS. Du kan själv logga in för att begära uppdatering av vissa uppgifter, se instruktionsfilmen på hemsidan under fliken BAS. Saknar du info på hemsidan och vill du ha hjälp rörande personliga uppgifter, aviseringar, allmänna frågor osv, mejla sbk. Om du vill ha hjälp med något som rör hamnområdet, ex båtplats, båt, parkering, nyckel osv, mejla hanmnchef.
Denna guide är en kortare sammanfattning av vad som gäller för dig som medlem. Se även vidare under övriga flikar på hemsidan för mer information.
Medlemskap
I Stafsnäs båtklubb kan du vara passiv medlem, juniormedlem eller medlem. Samtliga betalar samma årsavgift, den s.k. medlemsavgiften. En medlem betalar dessutom en årlig serviceavgift. Se fliken ”avgifter” för hur mycket den och övriga avgifter är på. Du anmäler dig till kön (Se ”Ansökan”) när du vill bli medlem, det finns mer information relaterat till detta, vilka medlemmar vi söker osv, under aktuell rubrik.
Medlemmar gör själva service åt klubben. Det innebär att vi medlemmar själva tar tag och löser saker, samt hjälper andra medlemmar vid behov, allt inom ramarna för våra regler, än att be någon annan om service. Det finns alltså ingen ”förvaltning” eller ”klubb” som kan serva medlemmar som i en kommersiell marina. Styrelsen säkrar och följer upp regler, samt styr förvaltning och utveckling.
Passiv medlem är endast stödjande och har egentligen ingen nyttjanderätt till hamnen, men innebär att man ligger kvar i kön för båtplats.
En medlem kan dessutom vara aktiv. Det innebär att man har båt på området, antingen i sjön under sommarperioden (maj till mitten av oktober), i sjön och/eller på land under vinterperioden (mitten av oktober tom april). Medlemmen väljer själv vilken period man vill nyttja genom att anmäla detta till hamnchef och var man vill ha sin båt under vinterperioden (på land eller i sjö). Vill man dra upp båten på klubbens område vintertid kan man välja att vara med på någon av de gemensamma torrsättnings och tillhörande sjösättningsdagarna, eller dra upp båten själv. Man anmäler hur man vill göra en gång till hamnchefen som lägger in detta i BAS där man blir tilldelad ett område för fri placering, sen gäller det från år till år, tills man vill göra en ändring.
En aktiv medlem, dvs en medlem med båt på klubbens område, utför en s.k. ”arbetsplikt” och en ”övervakning”.
”Arbetsplikt” låter lite tråkigt, men är det arbete som varje aktiv medlem minst bidrar med för att skapa en klubb som vi alla trivs med, och det arbete vi behöver göra för att underhålla och förbättra vår båtklubb. Vi försöker helt enkelt göra jobbet själva för att slippa köpa in tjänster, och därmed kan hålla avgifterna låga. Alla, inkl. styrelse, som räknas som en arbetsplikt, jobbar helt ideellt. Vi tar tag i saker och ting som behöver göras istället för att be andra. Se fliken ”Arbetsplikt” för mer info.
”Övervakning” innebär att alla aktiva medlemmar hjälps åt med att övervaka vår båtklubb. Det gör man antingen genom att gå nattvakt, ha larmjour för vårt kameraövervakningssystem eller vara jourhavande hamnfogde. Den senare hanterar akuta/allvarliga situationer som ibland tyvärr uppstår, telefonnumret hittar du under ”Kontakt”. Se fliken ”Övervakning” för mer info.
Om delägare finns till en båt, behöver endast en vara medlem. Det är den som har det formella ansvaret i klubben. Övriga kan med fördel registreras i BAS under respektive medlem (i ett kommentarsfält) genom att medlemmen mejlar info om vilka till klubbens kontaktadress sbk. Detsamma gäller om en medlem vill registrera äkta make/maka, sambo och/eller barn. Att registrera familjen är bra för att de ska kunna hjälpa till med arbetsplikten och övervakningen. Observera att det fortfarande endast är medlemmen som har den officiella kontakten med klubbens förtroendevalda. Klubben har som policy att endast ha dialog via mejl och då endast med medlemmarna, ej deras familj eller dylikt. Skälen till det senare är att medlemmen har skrivit på medlemsförbindelsen, därmed den som har koll på vad som gäller och den som ständigt får information om uppdateringar, samt för att minimera jobbet för de förtroendevalda.
Överlåtelse av medlemskap kan endast ske mellan äkta makar eller sambos. Bryggplats förs då över. Barn till medlem kan få överta bryggplats sommartid, men måste då begära inträde i klubben och betala inträdesavgift.
Spridning av information till medlemmar
För att du som medlem ska vara informerad om vad som händer/ska hända/har hänt sprids information enligt följande.
- Klubbens hemsida innehåller aktuell information från klubben och uppdateras kontinuerligt för att ni ska slippa att mejla och fråga. Mejla sbk om något saknas, och skriv då ett konkret förslag vad som bör stå. Där finns information om klubben, för medlemmar, om hamnen, hur man ansöker, kontaktinformation, klubbens kalendarium med info ex arbetsdagar och klubbaktiviteter och mycket annan bra information
- Protokoll från årsstämma och höstmöte publiceras i BAS samt sätts upp på anslagstavlan i klubbhuset
- Det förekommer också mejl-utskick till olika kategorier av medlemmar enligt vad de är registrerade med i BAS
- De gemensamma torrsättningarna och sjösättningarna finns i kalendariet, listor finns i BAS samt sätts upp på anslagstavlan.
- Viktig information anslås också på anslagstavlorna i klubbhuset. Ex. finner ni listutdrag från BAS med alla medlemmar, vilken båt som ligger var i sjön och respektive var på land.
- Det finns även ett medlemsforum i form av en sluten Facebook-grupp. Syftet med den är att främja enkel dialog och informationsspridning mellan medlemmar. Det är inte en officiell informationskanal för klubben.
Aktiviteter i klubben
I oktober har vi höstmötet som avhandlar avgifterna nästa år, samt där vi kan ta stadgeenliga beslut. Denna avslutas med den uppskattade höstlunchen på Sandhamn.
I mars har vi årsmötet där vi avslutar föregående årets verksamhet, väljer nya förtroendevalda och inviger nya båtåret.
Avgifter
Medlems-, serviceavgift och avgifter för sommarperiod betalas senast 1 mars, avgifter för vinterperiod betalas senast 1 september. Dessa faktureras av klubben en månad i förväg utifrån vad som är registrerat i BAS. Snälla, säkra att betalning görs i tid så slipper andra klubbmedlemmar som jobbar ideellt merjobb att påminna. I enlighet med stadgarna kan medlem som trots påminnelse inte erlagt avgift avregistreras som medlem, vilket då innebär att man förlorar sin båtplats. Vi kan erbjuda betalning genom e-fakturering och Kivra. E-fakturan kommer vara bunden till medlem. När du får nästa faktura kan du anmäla dig till den tjänsten. För aktuella avgifter, se fliken ”avgifter”.
Hamnen
Vi har 127 båtplatser i sjön, och 90-talet båtplatser på land under vinterperioden. Som anges ovan delar vi upp året mellan vinterperiod och sommarperiod, där vi har viss flexibilitet i skarven mellan dessa (se fliken ”Periodskiftet under ”Hamnen”. Vad varje aktiv medlem har för plats och tillhörande parkerings- som båtvagnsparkeringstillstånd finns registrerat i BAS.
Se mer information under fliken ”Hamnen”
Båtägarfrågor
Det finns flera viktiga frågor som gäller de båtägare som är medlemmar i klubben. Det mesta finns i hamnförordningen. Nedan finner ni ett antal av dessa frågor.
Försäkring
Alla båtar som ligger inom klubbens område ska vara försäkrade för skador mot tredje part. Som båtägare ska du kunna uppvisa giltigt försäkringsbevis. Försäkringsnummer och bolag ska finnas registrerat i BAS för varje båt du har registrerad på din båtplats. All hantering av båten i samband med upptagning och sjösättning sker på båtägarens egen risk.
Delägarskap
Ibland finns det fler än en ägare till båten. Det räcker med att en av ägarna är medlem och att denne står på försäkringen för båten.
Tillsyn
Titta till täckningen av din båt då och då under framförallt vintern. Ser du att båtgrannens täckning har tagit skada så slå ägaren en signal eller informera via FB-gruppen. Detsamma gäller sommartid med båtarna i sjön. Du kan se på listan i klubbhuset vem som har båten på respektive plats, kontakta då ägaren direkt. Undvik att gå omvägen via klubbens förtroendevalda för sådant.
Tilldelning av plats
Styrelsen försöker i största möjliga mån verka för att medlemmarna kan behålla förra årets plats. Det gäller i sjön som på land
Nyttjande av bryggplats
Som medlem har du endast rätt att själv nyttja bryggplatsen och får alltså inte hyra ut den. Men du kan låna ut din plats någon dag, se då till att den båten har en namnlapp på sig. Dina båtar som ligger vid bryggan måste vara registrerade i BAS och ha årets SBK-dekal på sig under fören. En dekal som delas ut för de båtar som just är registrerade i BAS. Om du av ngn anledning inte utnyttjar din plats på mer än en månad under sommarperiod bör du mejla hamnchef om detta.
Eftersom vi har en sommarperiod och en vinterperiod och det är svårt med en exakt gräns däremellan, har vi försökt beskriva vad som gäller där. Se fliken ”Hamnen” och vidare under ”Periodskiftet” för mer information.
Båten ska vara sjömansmässigt förtöjd och i enlighet med försäkringsbolagens anvisningar och normer. Samtliga båtar som finns inom klubbens område ska ha klubbens båtdekal fäst under fören.
Nyttjande av parkeringsplats
Som medlem med båt i sjön kan du även tilldelas parkeringstillstånd för respektive period. Parkering sker enligt hänvisning på plats. För att få ett parkeringsbevis måste du ha parkering registrerat i BAS. Anmäl till hamnchef. Vissa har två tillstånd idag, vilket vi numera har kö för under sommaren, mejla hamnchef om du vill ställa dig i kö för sådant.
Om du inte har giltigt parkeringstillstånd (rätt år och period) synligt när du parkerar inom sbk-området måste du enligt beslut på höstmötet betala en avgift per dygn. Det finns QR-koder för detta att använda, dels i hamnen, dels i klubbhuset och dels på hemsidan. Nattvakterna kommer sätta upp en betalningslapp om du saknar giltigt parkeringstillstånd. Observera att det kommer förekomma viss eftersläpning, dvs om du betalt kan du få en lapp ändå. Detta kommer regleras i efterhand, dvs du behöver inte betala en gång till. Se dokumentet ”Parkering …” i BAS för mer information, samt fliken ”Avgifter” för aktuell dygnsavgift.
Båtvagnstrailer kan ställas upp sommartid på ”hyllan”. Dessa måste likväl ha en SBK-dekal som fästs på halsen. Även dessa måste alltså vara registrerade i BAS, mejla hamnchef.
Tidpunkt för sjösättning
Du som har båt uppställd på klubbens område under vinterperioden ska sjösätta senast i maj. Mejla hamnchef om du får problem med detta.
TBT-fri båt
För att få ha båt som är från 1995 eller äldre på SBK-området, måste ägaren först intyga att båten är TBT-fri. Det är alltså inte ok att ligga i hamnen, dra upp båten och sen intyga. Du finner mer information om detta på sidan Hantering av TBT. Intyg skickas till miljöansvarig (se ”Kontakt”).
Båtdekaler, parkeringstillstånd och båtvagnsdekal
Båtdekaler, parkeringstillstånd sommarperiod och båttrailertillstånd delas ut runt första söndagen i april för sommarperioden och runt månadsskiftet september/oktober för vinterperioden. Dessa läggs i klubbhusets nattvaktsrum utifrån vad som är registrerat i BAS och betalt för. Separat information går ut när så skett. Säkra därför senast i februari att du har underlaget rätt i BAS för sommarperioden och senast i juli för vinterperioden. Alla båtar/bilar/trailers du lägger till hos SBK måste ha dekal och därmed finnas med i BAS. Du får max ha en båtvagntrailer under sommarsäsong på marken per båt du under vintersäsongen har uppställd på området, men kan ha en till ovanpå. Du betalar då bara för den som står på marken och endast den måste ha dekal. Mejla hamnchef vid behov om hjälp gällande registrering.
Lås
Medlemmar som har båtplats, dvs är aktiva tilldelas en eller max två klubbnycklar med deposition. Extranyckel beställs av hamnchef via mejl.
Allmänt gäller att grindarna till klubben alltid hålls stängda. Stäng den även när du bara ska ett kort ärende till båten eller liknande. Dra alltid igen grinden efter dig och använd nyckelvredet. Det händer relativt ofta att personer passar på att köra, eller gå in på området om grinden är öppen. Sen kommer de inte ut. Även obehörig tilläggning vid bryggorna förekommer, vilket kraftigt försvåras om grinden är låst.