Gamla båtbottenfärger kan innehålla ämnet tributyltenn (TBT). Ämnet är cancerframkallande och mycket giftigt för både människor och vattenlevande organismer. Båtbottenfärger innehållande TBT-färger är förbjudna i Sverige sedan 1989 för alla fritidsbåtar, oavsett var de används. Enligt EU är det dessutom sedan 2008 förbjudet att sjösätta TBT-målade båtar inom hela EU (förordning nr. 782/2003, AFS-förordningen). Läs mer om ämnet i Transportstyrelsens information Regler om båtbottenfärg.
Handlingsplan för utfasning av TBT på båtbottnar
Version februari 2018 Med kommentarer juni 2020.
Denna handlingsplan ersätter tidigare plan daterad 2017-08-02. Handlingsplanen
gäller alla medlemmars alla båtar som är tillverkade före 1991.
Medlemmars val
SBK- medlemmarna ges tre alternativa möjligheter beträffande TBT-saneringen. De
är:
1. Intyga att båtbottnen redan har sanerats. Intyget ska vara trovärdigt och
omfatta tillräckligt detaljerad redogörelse.
2. Försäkra att båtbottnen kommer att saneras före 2019-12-31 och därför inte
behöver mätas i förväg.
3. Ingå i den grupp vars båtar ska mätas för att avgöra om sanering fordras. Om
så är fallet ska sanering utföras före 2019-12-31 (se nedan under Mätning på
båtar vinterförvaras på SBK:s område). Såväl mätning som sanering bekostas av
båtägaren.
Valt alternativ ska skriftligen meddelas SBK:s styrelse senast 2018-06-30.
Några andra sätt att hantera den obligatoriska TBT-sanering förekommer inte.
Kartläggning av möjligheter att genomföra mätningar av båtbottnar.
Under hösen 2017 har undersökts hur mätning av båtbottnarnas giftstatus, främst
TBT-förekomsten, kan genomföras. Den enda framkomliga vägen är att anlita ett
externt företag – Happy Boat – som utför mätningarna. Prisuppgift – 500 kr per
båt – har införskaffats.
Mätning på båtar som vinterförvaras på SBK:s område.
Av ursprunglig plan skulle mätning av bottnarna på aktuella båtar genomförts
inom perioden 20 oktober 2018 – 20 april 2019. I avvaktan på vidare
rekommendationer från projekt Skrovmålet och besked från SBU har dock
mätningarna senarelagts.
Klubbens hamnchefer ansvarar för genomförandet.
Metoder för att sanera ifrågakommande båtar
Om TBT-sanering görs inom SBK:s område ska den i första hand göras genom
skrapning där skrapan är ansluten till en dammsugare. Alternativ metod är
slipning där slipmaskinen är ansluten till en dammsugare. Andra metoder, såsom
t ex blästring, får inte användas inom SBK:s område.
Genomförande av sanering
All sanering ska vara avklarad 2019-12-31! Beträffande båtar vars bottnar ska
mätas se Mätning på båtar vinterförvaras på SBK:s område ovan.
Båt, tillverkad före 1991, som inte hanterats enligt denna handlingsplan får
efter 2019-05-15 inte förvaras inom SBK:s område. Detta gäller såväl vatten-
som landområde.
Nytillkommande båtar
För att från 1 april 2018 få möjlighet till båtplats hos SBK måste nya medlemmar
och befintliga medlemmar som förändrar sitt båtinnehav genom intyg eller på
annat säkert sätt deklarera att aktuell båt är fri från TBT. ”Annat säkert
sätt” avser i första hand nyligen tillverkade båtar.
Modifiering av SBK:s hamnförordning
Klubbens ordförande ombesörjer att SBK:s Hamnförordning anpassas till vad som
regleras i denna handlingsplan.