Besöker Almerimar 2022-03-02 – 03-05
Text: Stig Karlsson
Bild: Stig Karlsson, där ej annat anges.
All hantering av segel på och ovan däck är manuellt, kopierat från förr. Här finns inga maskiner.
Kanondäck
Handelsfartygen förr var beväpnade för sitt försvar. El Galeon har några kanoner kanske för att kunna skjuta salut i nya hamnar.
Det finns två däck under detta, men dit får inte jag komma som besökare. Där är fartyget inrättat för ett ”bekvamt” liv ombord. En besättning på över trettio personer måste utfodras även under långa resor över jordens oceaner. Kylar och stora frysar samt stora förrådsutrymmen måste finnas. Där finns också hygienutrymmen, en besättning av i dag kräver bl a duschar.
När det inte blåser kan man använda de två stora dieslarna på 380 hkr vardera. Fartyget har ett deplacement på 589 ton. Längd 47 meter, bredd 10 meter och djupgående 3 meter.
Förmodligen finns all modern navigationsutrustning ombord. men nu är fartyget omgjort till museum så den visas inte. Normalt ligger hon i varje hamn tre dagar. I skrivande stund i Barcelona (2022-11-15). Hon kommer att segla runt i Medelhavet under vintersäsongen 2022. Hon går att följa på MarineTraffic (Galeon Andalucia).
Officersmässen (gunrummet) längst akterut med ”fönster” och utgång mot låringsgalleriet. Alldeles framför, finns fyra officershytter, två på var sida. självklart enkelhytter.
Under bygget av El Galeon. Obs gubbarna i mitten. Bilderna från Fundación Nao Victoria.
Fartyget är byggt 2008 – 2010. Hon är byggd på varvet i Punta Umbria, Huelva, Spanien. Skrovet byggs med läkt av trä som täcks av glasfiberplast. Det blir oerhört starkt. Masterna är av limmat trä, men underdelen som jag knackade på lät väldigt ihålig, stålrör. Övre delen av fartyget är byggt av ek med förstärkning av stål. Däcksbalkar och andra bärande delar likaså består av stål som för utseendets skull är beklätt med trä.
Efter sjösättningen och övrigt färdigställande besökte hon alla kontinenter förutom Antarktis och avverkade 48 000 distansminuter under de första åren.